Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie Mostů

22. 3. 2012

 Lidstvo zná mosty od nepaměti. Nejdřív překlenulo nanejvýš potoky prostě přetaženou kládou nebo položeným balvanem. Později stavělo lodní, dne bychom řekli pontonové mosty, díky nimž například armáda perského krále Xerxese překonala úžinu Helespont.

Římské legie už na svých výbojích stavěli nejen lodní mosty, ale taky dřevěné trámové stavby. V Itálii pak vznikali mosty kamenné nebo zděné, a to jak pro dopravu, tak jako vedení vodovodů ( akvadukty). Také u nás můžeme vidět mnohopatrové mosty, a to dokonce ještě s krytými chodbami jako NÁSTAVBOU , byť jsou podstatně mladší - asi nejhezčí je v tomto směru 39 metrů vysoký zámecký most v Českém Krumlově z roku 1767 ( chráněný Unesco).

První mostní školy vznikly ve Francii v 18 století, v roce 1747 už tu byla přímo škola mostů a silnic. Až 19. století přineslo první visuté řetězové mosty s mostovkou a pilíři. To znamená, že najednou zmizely desítky malých oblouků. Roku 1796 byl patentován beton ( ač ho podstatně zanli již staří Římané) a rozmah jeho užití v druhé polovině 19. století podpořený ještě na jeho konci objevem technologie ocelového vyztužování dál posunul mosty směrem k ještě odvážnějším konstrukcím.Další velký krok vpřed bylo zvládnutí výroby svazků ocelových lan v prní polovině 20. století. V té chvíli byla již dříve užívaná metoda letmé montáže - tj. stavba bez lešení, kdy se na již hotové části stavěné současně z obou stran údolí navěšují přímo z mostu další málem hračkou.

V česku vedle sebe existovali  dvacet let 2 momořádně cenné mostní stavby. U Polska na Vltavě byl v roce 1940 otevřen 58 metrů vysoký a 510 metrů dlouhý most podle návrhu V.Janáka. Ve své době stál 26 milionů korun ( padlo do něj 100 vagonů ocely ) a získal mezinárodní ocenění v Lutychu a Paříži. Takřka v jeho stínu stál do roku 1960 řetězový most Vojtěcha Lanny a B.Snircha (1841), který byl jako nakonec národní technická památka přenesen na Lužnici do Stádlece u Tábora ( ještě dnes můžete na kamenech vidět čísla, podle nichž se kvádry zkládaly do původní podoby). První silniční betonový most v Čechách najdete v Praze na Elscinově náměstí. Postavil ho 35 letý Antonín Los a otevřen byl 28.září 1896.

Na těchto stránkách vám představujeme některé z nejslavnějších staveb, přičemž zdaleka nejsou postihnuty všechny. Vždyť dnes byste mostů, které jsou delší než 1 kilometr na planetě napočítali přez 260.Navíc si klidně někdy v budoucnu můžeme stejné téma zopakovat - a třeba v něm už bude zmínka o mostech mezi Gibraltarem a Afrikou, Sicílií a Itálií nebo Malajsií a Sumatrou přes Molucký průliv.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< listopad / 2018 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 33726
Měsíc: 378
Den: 8